Bibliotheken zijn tegenwoordig zo veel meer dan een plek met alleen maar boeken, er is namelijk superveel te doen, te ervaren en te leren. In Bibliotheek de Mare in Alkmaar zijn zij bezig met het opzetten van een Makersplaats voor jongeren (14 t/m 27 jaar). In een Makersplaats krijgen jongeren de mogelijkheid om te bouwen, gamen, knutselen, programmeren, t-shirts te bedrukken, 3D te printen en nog veel meer.
De Bibliotheek sluit aan bij de thema’s ‘Sociaal’ en ‘Maatschappij’ en droegen het volgende vraagstuk aan:
- De Makersplek is ondertussen gerealiseerd, maar hoe zorgen we ervoor dat jongeren ons weten te vinden en hoe zorgen we ervoor dat ze blijven?
Het Impact Project
De deelnemers die voor de Bibliotheek hebben gekozen hebben een spelletjesavond in de Makersplaats georganiseerd om jongeren uit de omgeving met elkaar te verbinden en de Makersplaats op de kaart te zetten. Daarnaast hebben zij de Makersplaats een pakkende naam gegeven: Bibliokeet. Om te zorgen dat de jongeren verbonden blijven aan de bibliokeet hebben zij een Instagram pagina gelanceerd waar de organisatie content op kan delen en volgers te creëren. De inrichting van de bibliokeet is aangepakt om het aantrekkelijk te maken voor de jongeren. Zo is er een Graffiti muur gemaakt, een xbox aangeschaft en is de indeling op de schop gegaan.